Squirt jest biodegradowalny i zawiera wyselekcjonowane woski pełniące różne funkcje w kremowej emulsji. Działa przy bardzo niskim oporze (VeloNews, Hunting for Speed, pdf, luty 2014): "Najszybszy smar kroplowy, jaki kiedykolwiek testowaliśmy" Po nałożeniu na łańcuch wysycha, pozostawiając mikrofilm wosku, który jest suchy i odpycha wodę. Nie przyciąga kurzu ani zanieczyszczeń i pozostaje czysty. W przeciwieństwie do smarów na bazie oleju, Squirt nie tworzy czarnej pasty, która powoduje długotrwałe uszkodzenia układu napędowego. Pozostaje czysty w każdych warunkach, idealny do jazdy szosowej, TRI, szutrowej, XC, trail, enduro, dojazdów do pracy i cyclo-crossu.
Kiedy Squirt jest nakładany na łańcuch, może czasami wyglądać na bardziej lepki (gęstszy) niż w innych przypadkach. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że emulsje woskowe są wrażliwe na temperaturę i kilka stopni w górę lub w dół może mieć znaczący wpływ na lepkość. Squirt ma również podobne właściwości do płynów nienewtonowskich i podobnie jak w przypadku ketchupu, trzeba nim wstrząsnąć, aby stał się bardziej płynny. Działanie wstrząsania butelką wraz z siłami ścinającymi, jakie ruchome elementy łańcucha wywierają na smar (podczas obracania korbami do tyłu tuż po nałożeniu), zmniejsza lepkość i zapewnia prawidłową penetrację łańcucha.